Thursday, September 28, 2017

KEMAHIRAN MENYELESAIKAN MASALAH

KEMAHIRAN BELAJAR
KEMAHIRAN MENYELESAIKAN MASALAH
Disediakan Oleh: Muhammad Zahiruddin Bin Ramli

1)      PENGENALAN
·       _Masalah adalah situasi apabila individu menghadapi rintangan mencapai sesuatu matlamat.
·         Masalah meluaskan imginasi
·         Masalah menjadikan manusia maju
·         Paling sukar kenalpasti masalah sebenar
·         Kemahiran penyelesaian masalah diperlukan apabila wujud sesuatu rintangan dalam mencapai matlamat
Konsep penyelesaian masalah termasuk dalam kompenan berfikir secara kritis dan kreatif. Menyelesaikan masalah merupakan keupayaan menggunakan minda untuk mencari idea dan langkah-langkah alternative untuk mengatasi kekurangan atau halangan yang ada untuk mencapai objektif yang dihasratkan. Menyelesaikan masalah dengan bijak adalah penting dalam kehidupan seharian kita kerana dapat memajukan lagi kehidupan kita dengan ciptaan dan rekaan teknologi yang lebih canggih dan menjadikan kehidupan kita lebih selesa dan selamat.

               2)    DEFINISI PENYELESAIAN MASALAH
        1)      George Polya (ahli Matematik)
·         Mencari jalan keluar drp kesulitan jalan yg dikelilingi penghalang, mempunyai matlamat yg tidak difahami dgn serta merta.
·         Langkah yg dicadangkan ialah :-
o   Memahami dan mengenalpasti masalah
o   Membuat perancangan
o   Melaksanakan perancangan
o   Menyemak semula
·          Asas membuat keputusan
o   Apa masalah pokok
o   Buat perancangan – senaraikan rintangan, bgm hadapi rintangan
o   Laksanakan rancangan
o   Semak semula / menilai keputusan

2      2)      Woolfolk
·         Penyelesaian masalah didefinisikan sbg membuat formulasi terhadap jawapan baru
·         Meneroka aplikasi-aplikasi mudah drp aturan yg dipelajari utk mencipta satu penyelesaian
·         Penyelesaian masalah perlu apabila respons yg rutin atau serta merta tidak lagi sesuai
·         Terdapat 4 peringkat penyelesaian masalah:
o   Memahami dan menggambarkan masalah
o   Memilih dan merancang penyelesaian
o   Melaksanakan perancangan
o   Menilai hasil atau keputusan

        3)      Beyer
·         Langkah penyelesaian masalah yg dicadangkan :-
o   Mendefinisikan / Menyatakan semula masalah
o   Merancang dan memilih rancangan (alternatif)
o   Melaksanakan perancangan
o   Menilai keputusan

        4)      Green dan Knippn
·         Menentukan matlamat – apa matlamat kita?
·         Kenalpasti masalah
·         kenalpasti rintangan
·         kenalpasti alternatif
·         menilai pilihan
·         membuat pilihan terhadap alternative
·         membentuk perlaksanaan


  3)  APA ITU PENYELESAIAN MASALAH?

   Penyelesaian masalah dan teknik yang berkaitan dengannya adalah komponen bebas  iaitu domain penakulan, yang menggariskan pola-pola tingkah laku yang boleh diguna kembali merentasi aplikasi (Fensel & Motta, 1997). Ini bermakna penyelesaian masalah adalah satu siri teknik, melibatkan kedua-dua aspek iaitu kognitif dan tingkah laku, yang boleh diaplikasi pada pelbagai bidang untuk mendapatkan penyelesaian. Woods dan rakan-rakan (1975) mencadangkan bahawa „penyelesaian masalah adalah proses perolehan satu penyelesaian yang memuaskan bagi satu masalah baharu atau satu masalah yang mana sebelum ini individu yang cuba menyelesaikannya tidak pernah mengalaminya. Secara keseluruhan, penyelesaian masalah melibatkan satu siri tahap yang bermula daripada pengenal pastian satu masalah dan seterusnya membawa kepada pembinaan satu penyelesaian. Penyelesaian masalah boleh dilihat sebagai satu proses berstruktur serta berorientasi terarah. Walau bagaimanapun, dalam menentukan arah bagi penyelesaian, kita perlu mendefinisi masalah terlebih dahulu, diikuti dengan matlamat yang diingini atau perubahan yang diperlukan.

 4)   TAHAP-TAHAP DALAM PENYELESAIAN MASALAH
Sebagaimana yang telah dinyatakan dalam bahagian terdahulu, untuk memahami penyelesaian masalah dan memperbaiki keupayaan personal anda menyelesaikan masalah dengan lebih baik, adalah penting untuk tidak melihat kepada produk penyelesaian masalah tetapi melihat penyelesaian masalah sebagai satu proses yang membawa satu hasil positif. Kepentingan pendekatan ini adalah kerana ia menfokus pada proses mendapatkan penyelesaian, bukannya penyelesaian itu sendiri. Ini bermakna penekanan yang lebih diberikan pada tahap-tahap dalam
mencapai penyelesaian daripada hasil terakhirnya. Dengan itu, adalah penting kita memahami pelbagai tahap yang terlibat.
 Empat tahap yang terlibat adalah:
(a) Mengenal pasti dan mendefinisi satu masalah.  Satu masalah hanya boleh diselesaikan apabila kewujudannya dicam. Walau bagaimanapun, dalam sesetengah situasi, satu masalah hanya dicam apabila ia telah menjadi satu perkara serius. Setelah pengecaman satu masalah, tindakan seterusnya
adalah mendefinisinya secara menyeluruh. Sesuatu masalah boleh dirujuk sebagai masalah tertutup atau terbuka. Satu masalah tertutup melibatkan kesemua keadaan di sekeliling penyimpangan daripada norma yang perlu didefinisi. Di sebaliknya, satu masalah terbuka melibatkan pengenal pastian dan pendefinisian objektif dan apa jua kekangan yang boleh menghalang anda daripada mendapatkannya. Perbezaan utama antara masalah tertutup dan terbuka dirumuskan dalam Jadual 1.1. Menganalisis satu masalah secara menyeluruh adalah penting untuk memahami sepenuhnya dan menghasilkan pelbagai penyelesaian yang boleh membantu dalam mencapai matlamat anda. Mengenal pasti dan membawa bersama maklumat yang berkaitan dan mempersembahkannya dengan cara yang bermakna adalah satu komponen penting dalam menganalisa satu masalah. Selain daripada itu, analisis juga membantu untuk membuat keputusan tentang apakah penyelesaian yang terbaik, yang akhirnya memudahkan dan mendorong anda dalam pencarian penyelesaian.

Masalah tertutup
Masalah Terbuka
Memperoleh satu atau sejumlah terhad kemungkinan peneyelesaiannya
Boleh diselesaikan dengan pelbagai kaedah
Menganalisisnya membantu dalam mengenal pasti semua sebab yang berkemungkinan dan memastikan sebab atau halangan adalah benar, sebelum mencari penyelesaian
Menganalsisnya melibatkan pencarian maklumat yang akan membantu mencadangkan satu senarai cara-cara yang berkemungkinan untuk menyelesaikan masalah.
Jadual 1.1 Perbezaan antara masalah terbuka dan tertutup
(b) Mencari kemungkinan penyelesaian.  Secara umum, mengilhamkan pelbagai tindakan untuk menyelesaikan satu masalah melibatkan pencarian tindakan yang sesuai, mengenal pasti kekangan dan akhir sekali bekerja ke arah mencapai matlamat. Adakalanya, perlu untuk menukar dan
menggabung idea menggunakan apa jua teknik kreatif yang ada bagi menghasilkan satu penyelesaian.  Lebih banyak idea untuk dipilih, semakin tinggi kebarangkalian bagi memperoleh satu penyelesaian berkesan.
(c) Memilih penyelesaian terbaik  Satu proses pembuatan keputusan yang berasaskan satu perbandingan hasil berpotensi bagi penyelesaian alternatif. Tahap ini melibatkan langkah-langkah berikut:
·         Mengenal pasti ciri-ciri penyelesaian terbaik, termasuklah apa juga halangan yang mungkin dihadapi
·         Membuang penyelesaian yang tidak boleh mengatasi halangan
·         Menilai penyelesaian yang masih ada; dan
·         Memilih satu keputusan untuk mengimplimentasi penyelesaian ini.

Adalah dipercayai bahawa satu masalah dianggap selesai apabila satu penyelesaian telah diimplimentasikan. Walau bagaimanapun, dalam sesetengah keadaan, penyelesaian yang dipilih perlu diterima atau diperakui oleh individu lain supaya ia boleh diimplimentasi dan ini
mungkin melibatkan beberapa strategi menggalak.

·         Melaksanakan penyelesaian : Tiga langkah terlibat dalam tahap ini (sila lihat Jadual 1.2):

Langkah-langkah
Huraian
Merancang dan menyediakan pelaksanaan penyelesaian
Melibatkan penyelesaian bagi kesemua usaha dan perancangan menyeluruh yang menghurai urutan tindakan yang perlu bagi memenuhi objektif, tempoh masa dan sumber yang diperlukan pada setiap tahap.
Mengambil tindakan sesuai dan memantau kesannya.
Masalah atau bakal masalah perlu ditanggani secepat mungkin bagi memastikan semuanya berjalan lancar.
Menyemak semula kejayaan mutlak bagi tindakan.
Penting untuk mengagak efikasinya dalam menyelesaikan masalah yang sama di masa hadapan dan memastikan masalah itu telah diselesaikan.
Jadual 1.2: Langkah-langkah Pelaksanaan Sesuatu Penyelesaian

           Bagi masalah-masalah terakhir-tertutup, penekanan adalah pada pendefinisian dan penganalisaan masalah itu untuk menunjukkan sebab yang berkemungkinan, manakala bagi masalah-masalah terakhir-terbuka, usaha yang lebih diberikan kepada tahap perolehan idea untuk menghasilkan satu ruang luas bagi kemungkinan penyelesaian diperlukan. Mungkin perlu untuk berpatah balik dan mengadaptasi kerja yang telah dilakukan terdahulu, semasa dalam mana-mana tahap dalam penyelesaian masalah.


   5)     FAEDAH KEMAHIRAN PENYELESAIAN MASALAH


         1)      Boleh bertindak secara rasional dan objektif (perlu melihat sebab dan rintangan)
         2)      Mengamalkan proses penyelesaian masalah yg sistematik
         3)      Membantu meningkatkan kemahiran berfikir kritis 3 dan kreatif (sumbangsaran)
         4)      Meningkatkan keyakinan diri dlm menghadapi dan menyelesaikan masalah


   6)      GARIS PANDUAN UMUM BAGI PENYELESAIAN MASALAH

Garis panduan ini bertujuan membantu anda menganalisis, mendefinisi dan menyelesaikan masalah dalam cara teratur dan memberi struktur pada pelbagai aktiviti masalah yang anda hadapi. Apabila mengguna garis panduan ini, adalah penting untuk mengingat bahawa penyelesaian masalah tidak bergerak melalui satu urutan langkah-langkah yang ditentukan terlebih dahulu pada setiap masa
serta ia bukan juga seharusnya linear. Sebaliknya, penyelesaian masalah adalah satu proses berulang iaitu anda mesti pergi ke depan dan belakang secara berterusan antara langkah-langkah dan mengulang beberapa langkah. Ini boleh dilihat sebagai satu pusingan penyelesaian masalah (diilustrasi dalam Rajah 1.4) yang mana setiap proses boleh masuk ke dalam proses lain melalui maklum balas dan pembetulan.



Langkah-langkah ini boleh dipecahkan setiap satu kepada langkah-langkah lebih kecil untuk lebih memudahkan anda menjalankan proses penyelesaian masalah. Langkah-langkah tersebut ditunjukkan dalam Rajah 1.5.



       7)    BAGAIMANA UNTUK MENCAPAI MATLAMAT

       1)      KENAL PASTI BENTUK MASALAH
·         Masalah berstruktur (well-defined): masalah yg jelas dan maklumat lengkap
o   Kenapa enjin kereta tidak dapat dihidupkan?
·         Masalah tidak berstruktur (ill-defined): masalah yg kabur, tidak berstruktur dan tidak teratur jalan 2 penyelesaiannya.
o   Kenapa belia menagih dadah?
       2)      Kenalpasti cara untuk bertindak balas ke atas rintangan.
       3)      Mencapai matlamat
Dapatkan Idea
Bagi menyelesaikan masalah itu, kita perlu mendapatkan idea bagi mencari kemungkinan penyelesaian. Perenggan berikutnya boleh memberi anda idea tentang bagaimana untuk mencari kemungkinan penyelesaian.
Mendapatkan Idea bagi Kemungkinan Penyelesaian
                                I.            Baca, selidik, fikir, tanya soalan dan bincang.
Mula dengan mengumpul maklumat tentang masalah anda. Ini merangkumi membaca, berbincang, percambahan minda, bertanya soalan dan mencari pendapat. Jadilah individu yang ingin tahu, cari idea dan belajar sebanyak mana yang anda boleh tentang masalah.
                              II.            Guna teknik mendapatkan idea seperti percambahan minda, secara paksa, rangsangan rambang dan sebagainya
Dapatkan kesemua jenis idea sebanyak mungkin. Ini akan memberi anda satu koleksi besar idea yang mana anda boleh pilih, adaptasi atau gunakan untuk merangsang idea lain.
                             III.            Luangkan masa bagi mengembangkan idea semasa pelbagai tahap mendapatkan idea.
Kitaran utama kreativiti mempunyai beberapa tahap, iaitu:
1.       Persediaan: Pemikiran pertama, penyelidikan, belajar, bekerja;
2.       Inkubasi: Masa untuk membenarkan pemikiran tidak sedar bekerja;
3.       Celik akal: Memperoleh pengecaman satu laluan penyelesaian, juga dikenali sebagai pengalaman atau detik eureka;
4.       Implimentasi: Memperoleh dan melaksanakan penyelesaian; dan
5.       Penilaian.

   8)     RUMUSAN
·         Satu masalah wujud apabila terdapat ketidak padanan antara apa yang sebenarnya berlaku dengan apa yang kita mahu atau jangkakan akan berlaku.

·         Satu masalah boleh dilihat sebagai satu peluang untuk pembaikan.


·         Penyelesaian masalah adalah proses perolehan penyelesaian yang memuaskan, sebaik-baiknya dalam cara yang tidak disangka.

·         Penyelesaian masalah boleh dilihat sebagai satu struktur atau arah. Tahap-tahap dalam penyelesaian masalah adalah:
o   Mengecam dan mendefinisi satu masalah;
o   Mencari kemungkinan penyelesaian;
o   Memilih penyelesaian terbaik; dan
o   Mengimplimentasi penyelesaian.

·         Mendefinisi satu matlamat adalah penting dalam menentukan kewujudan masalah dengan langkah-langkah berikut:
o   Meneroka masalah;
o   Membina matlamat;
o   Peroleh idea;
o   Pilih idea;
o   Implimentasi; dan
o   Nilai atau tindakan susulan.

·         Dua pendekatan asas bagi menyelesaikan masalah adalah mengatasinya dari punca atau mengatasi simptom-simptomnya atau kesan.

·         Adalah penting untuk merancang penyelesaian bagi masalah sebelum meneruskan kepada proses sebenar menyelesaikannya.


3 comments:

  1. Apakah cara untuk mencapai kemahiran menyelesaikan masalah ini?

    ReplyDelete
  2. Idea yang diutarakan begitu memberi maklumat maklumat baru kepada saya.
    SYABAS DIUCAPKAN SEMOGA SUKSES SELALU
    INSYA ALLAH.WALLAHUA'LAM.

    ReplyDelete

Links

Kemahiran Generik Kemahiran Berfikir Kemahiran Menyelesaikan Masalah Kemahiran Teknologi Maklumat Dan Komunikasi Kemahiran Generik ...